نحوه عملکرد دستگاه مینی چیلر چگونه است؟

مینی چیلر

نحوه عملکرد دستگاه مینی چیلر چگونه است؟

نحوه عملکرد دستگاه مینی چیلر بستگی به این مساله دارد که قرار است این دستگاه کجا استفاده شود. اگر از آن به‎ عنوان سیستم سرمایش صنعتی استفاده شود آب در یک مبدل حرارتی وارد می‎ شود و سپس  این مبدل دمای آن را کاهش می‎ دهد. اگر دستگاه مینی چیلر را به‎ عنوان یک سیستم سرمایش ساختمانی مورد استفاده قرار دهید در این‎ صورت آب با پمپ به درون هواسازها و یا فن کویل‎ های درون ساختمان وارد می ‎شود و در آنجا این آب خنک می‎ شود. جالب است بدانید مینی چیلرهایی که از لوله‎ های مسی فین‎ دار ساخته می‎ شوند بدون مصرف هیچگونه آبی فرایند خنک شدن را انجام می ‎دهد.

نحوه عملکرد دستگاه مینی چیلردر این دستگاه چیلر صنعتی، آب سرد خروجی از دستگاه وارد یک مبدل می‎ شود و پس از اینکه در این مبدل به گردش درآمد و حرارت اضافی اسید سولفریک را جذب کرد؛ بار دیگر به سیستم برمی‎گردد تا دوباره سرد و پمپاژ شود اما در دستگاه مینی چیلر ساختمانی یک یا چند فن به شکل‎ های مختلف دیواری، زمینی، سقفی و… نصب می ‎شود. مینی چیلر آب را سرد کرده و آن را به وسیله فن‎ ها پمپاژ می‎ کند. از آنجایی که مینی چیلرها توانایی گرمایش نیز دارند برای استفاده از این توانایی تنها کافی است به جای آب سرد آب گرم وارد قسمت پمپاژ شود.

مینی چیلر از چه قطعاتی ساخته می‎ شود؟

کمپرسور را باید اصلی‎ترین قطعه تشکیل دهنده دستگاه دانست. این کمپرسول معمولا از نوع اسکرال است اما ممکن است بسته به شرایط خاصی از نوع پیستونی نیز باشد. اسکرال ‎ها این مزیت را نسبت به سایر کمپرسورها دارند که کمتر دچار استهلاک می‎ شوند.  کندانسور قطعه بعدی است که اهمیت زیادی در یک دستگاه مینی چیلر دارد. کندانسور یک دستگاه مبدل حرارتی است. کندانسور خنک کننده از پوسته و لوله تشکیل می‎ شود و برای فرایند خنک کردن به برج خنک کننده نیاز دارد.

تابلو برق از دیگر قطع ه‎ایی است که در ساخت یک مینی چیلر به کار می‎ رود. این تابلو وظیفه کنترل کارکرد دستگاه را به‎ عهده دارد. اواپراتور آخرین قطعه ‎ای است که در ساخت دستگاه  اهمیت زیادی دارد. اواپراتور گاهی از نوع صفحه‎ ای و گاهی از نوع پلیتی است و وظیفه دارد دمای آب را کاهش دهد. پوسته خارجی اواپراتور معمولا از فوم عایق کاری می‎ شود تا هم راندمان دستگاه بالا برود و هم از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

از دیگر تجهیزاتی که ممکن است در این دستگاه  به کار برود باید به شیر انبساط، پمپ آب، مخزن، شیرهای برقی،محافظ ضد یخ، محافظ ولتاژ و محافظ جریان آب اشاره کرد

آخرین مقالات

خدمات ایمن تهویه

پیشنهاد ویژه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واحد فروشواحد خدماتکارشناس
طرح فروش اقساطی عیدانه ایمن تهویه الوند