تهویه هوای استخر

تهویه هوای استخر

تهویه هوای استخر یکی از مهم ترین مسائل در استخرها می باشد چرا که روزانه تعداد زیادی از مردم به استخرها میروند و در صورتی که هوا به خوبی درون محیط استخر توزیع نشود باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود. از جمله مشکلاتی که در تهویه هوای استخر وجود دارد بخار بستن شیشه های استخر است، با اینکه برخی با راه کارهایی مانند استفاده از شیشه های دو یا سه جداره، یا همچنین استفاده از شیشه های مرغوب که ضریب انتقال حرارت کمتری را دارا می باشند ارائه می دهند، اما راه کار اصلی پایین آوردن دمای شیشه ها نسبت به دمای نقطه شبنم می باشد؛ برای دست یابی به این منظور نیز می بایست از دریچه های کفی به صورت موازی با دیوار ها برای انتقال هوای گرم و خشک استفاده کرد.

تهویه مطبوع هوای استخر

در تهویه هوای استخر کانال ها باید بر اساس جدید ترین استاندارد هایی که در انجمن ASHRAE و SMACNA به تصویب می رسد استفاده کرد. نکاتی که در طراحی کانال های سیستم تهویه مطبوع هوای استخر باید رعایت شود را در ادامه ذکر خواهیم کرد پس با ما در ایمن تهویه الوند همراه باشید.

[su_box title=”مطلب پیشنهادی به شما” style=”bubbles” box_color=”#0d5eff” title_color=”#000000″ radius=”15″]سیستم تهویه و هواساز رستوران ها و سالن های غذاخوری[/su_box]

نکات طراحی کانال تهویه هوای استخرها

نکات کانال استخر

کانال ها از ورق های گالوانیزه استاندرد، آلومینیوم و مواد پلمیری ساخته می شوند، که عمدتا استفاده از ورق های گالوانیزه امکان پذیر می باشد. همچنین برای کانال هایی که در تهویه هوای استخر ها در زیر کف به اجرا در می آیند، بهتر است که از جنس غیر فلزی بهره برد و در صورتی که از جنس فلزی استفاده شد، روکش محافظ را برای جلوگیری از مشکلات لحاظ نمود.

برای کنترل آلاینده های هوای داخلی استخر راه های مختلفی وجود داره که یکی از بهترین آن ها گردش هوای خارجی در فضا می باشد، همچنین باید به این نکته توجه داشت که برای کاهش هر چه بیشتر ارتعاشات سیستم به سازه های ساختمانی باید در محلی که شبکه کانال به سیستم متصل می شود از اتصالاتی استفاده کرد که انعظاف پذیری بالایی دارد.

نکات دریچه ها

طراحی و ساخت دریچه ها و همچنین توزیع کننده ها در تهویه هوای استخر باید طوری باشد که مقدار NC را بر پایه 3  هوادهی که لازم است مورد انجام واقع شود. جنس دریجه ها باید به گونه ای باشد در برابر بخار مواد شیمایی و بخار آبی که در استخر وجود دارد استقامت کافی را داشته باشد. و مهمترین نکته ای که در این بین برای دریچه ها وجود دارد به شرح زیر می باشد:

مقدار هوادهی هر یک از دریچه های توزیع هوا باید چیزی در حدود m3/hr 170 – (cfm 100 ) پیش بینی شود.

  • برای اینکه کانال ها هوابند شوند از استفاده کردن از درزگیر های فایبرگلاس باید خود داری کرد
  • در شرایطی که احتمال بخاطر شدن آب در داخل کانال وجود داشته باشد باید از بیرون آن را عایف کاری کرد.
  • برای ساخت و طراحی نباید از فولاد های سری 400 به دلیل مقاومت کم و احتمال خوردگی بالا در مقابل کلر استفاده کرد.
  • بهترین نوع فولاد برای تهویه هوای استخر سری 316 با روکش گالوانیزه یا ورق های آلومینیومی می باشد.
  • برای ساخت کانال های زیر زمینی به دلیل سختی در تعویض کانال می بایست از جنس الیاف شیشه و یا فلز تقویت شده باشد.

تهویه هوای استخربهترین محل قرار گیری تهویه هوای استخر

از مهم ترین مسائل برای تهویه هوای استخر محل قرارگیری دستگاه هواساز می باشد تا بتوان با کمترین هزینه بهترین کارایی را داشت، از این رو باید دستگاه را تا حد امکان به فضای داخلی استخر نزدیک کرد تا علاوه بر کاهش هزینه، افت فشار هوا را نیز کاهش داد.

برای آشنایی با دستگاه های تهویه مطبوع هوا می توانید از مقالات زیر استفاده کنید.

[su_box title=”مطلب پیشنهادی به شما” style=”bubbles” box_color=”#0d5eff” title_color=”#000000″ radius=”15″]

ایرواشر چیست از چه قطعاتی تشکیل شده است

زنت چیست و چه کارایی دارد

[/su_box]

این دستگاه ها دارای مدل های مختلفی می باشند که نوع آن با توجه به محیط مورد استفاده و محل نصب انتخاب می شود، برای تهویه هوای استخر نیز ایرواشر صنعتی می تواند گزینه‌ای ایده آل باشد.

 

آخرین مقالات

خدمات ایمن تهویه

پیشنهاد ویژه

1 دیدگاه

  • سلام .برای تهویه استخری که در خونه داریم، باید چه اقدامی انجام بدیم. تعویض آبش باید هر چند وقت یکبار باشه و چه دستگاهی برای این کار مناسب تره؟ دستگاه های هواسازی که برای استخرها درست شدن، از نظر ساخت با مدل های دیگه فرق دارند و اینکه قیمت هواساز تاپ تهویه چقدره؟ شما به کن هم ارسال دستگاه دارید و نصب رو انجام میدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واحد فروشواحد خدماتکارشناس