ایرواشر چگونه کار میکند و عملکرد آن

ایرواشر صنعتی

معرفی سه قسمت اصلی و مکانیزم ایرواشر

۱- اتاقک اختلاط

هوا از طریق دو دریچه که دارای دمپرهای قابل تنظیم می‌باشد وارد اتاقک اختلاط می‌شوند اندازه دمپرها بر اساس ۲۰ درصد هوای تازه و ۸۰ درصد هوای برگشتی طراحی شده است و در حالت تمام باز افت فشار هوا در دمپرها ۰.۰۷ in H۲O می‌باشد. ایرواشر چگونه کار میکند – در مکانیزم عملکرد ایرواشر هوای برگشتی و تازه پس از اختلاط از روی فیلتر آلومینیمی قابل شستشو عبور می‌کند. فیلترها از توری آلومینیمی موج‌دار دو پایه به ضخامت ۵cm ساخته می‌شوند که برای افزایش سطح فیلتر و تقلیل افت فشار هوا به صورت V شکل می‌باشد (ممکن است در بعضی از مدلها فیلتر تخت باشد)

جهت افزایش جذب گرد و غبار و تصفیه هوا با درخواست مشتری استفاده از سایر فیلترها مقدور می‌باشد.

۲- اتاقک کویل

هوا پس از عبور از روی فیلتر و جذب گرد و غبار آن توسط فیلتر برای کسب شرایط مطلوب از روی کویلهای مختلفی که در اتاقک کویل تعبیه شده است عبور می‌کند. در اتاقک کویل طبق انتخاب مشتری از جداول ۲ و ۳ و ۶ کویلهای زیر قابل نصب می‌باشند:

  • الف- کویل آب گرم
  • ب- کویل بخار
  • ج- کویل آب سرد

به طورکلی کویل‌ها از فینهای آلومینیمی و لوله‌های مسی ۵/۸ با آرایش ۲۵cm×۵۰ ساخته می‌شوند و مشخصات ورود و خروج آب با بخار در جداول ۱۷، ۱۶ داده شده است.

کویل‌های انبساط مستقیم کویل باز گرمایی و کویل بخار با لوله‌های فولادی به سفارش مشتری و طبق مشخصات ارسالی در اتاقک کویل نصب می‌شود.

 

۳- اتاقک فن و الکتروموتور

در عملکرد ایرواشر هوا پس از عبور از اتاقک کویل به وسیله فن نصب شده در اتاقک فن به داخل کانالهای توزیع هوا فرستاده می‌شود. فنهای مورد استفاده در این هواسازهای مهر اصل ساخت شرکت نیکوترای ایتالیا سری AT با تیغه‌های انحنا به جلو و مکش دوبل می‌باشند که توسط تسمه و پولی با الکترو موتور ساخت شرکت موتورژن با کلاس حرارتی F کلاس حفاظتی IP۵۴ مرتبط می‌باشند.

برای جلوگیری از انتقال لرزش فن و الکتروموتور به قسمتهای دیگر دستگاه و ساختمان در عملکرد ایرواشر از کانال قابل انعطاف جهت اتصال دهانه به کانال استفاده می‌شود و برای تعلیق فن و الکتروموتور از از شش عدد لرزه گیر لاستیکی استفاده می‌شود تا از لرزش کاملاً ایزوله شود انواع دیگر فن‌ها مانند فن‌های سانتریفوژ با تیغه‌های انحنا به عقب و الکتروموتور از مارک‌های دیگر در صورت سفارش قابل استفاده می‌باشد.

متعلقات و امکانات قابل سفارش ایرواشر

  1. نصب فیلترهای کیسه‌ای با قابلیت جذب غبار ۹۰-۴۵% در کلاسهای EU۲-EU۵۱ و فیلتر HEPA با قابلیت جذب غبار ۰.۳ میکرون و فیلتر ULPA با قابلیت جذب غبار ۰.۱۲ میکرون و افت فشار ۱H۲O.
  2. نصب ایرواشر
  3. نصب دمپرهای موتوردار برای هوای برگشتی با سنسور دما
  4. نصب رطوبت زن بخار
  5. نصب رطوبت زن الکتریکی آب در خروجی فن که در این حالت یک زیر آب در قسمت پایین فن نصب می‌گردد.
  6. نصب رطوبت زن پاششی قسمت پایین فن نصب می‌گردد.
  7. نصب هیتر الکتریکی
  8. نصب سیستم کنترل هوشمند با امکانات زیر:
    1. میکروپروسسور جهت مدیریت پارامترهای عملکرد ایرواشر
    2. تجهیز دمپر به الکتروموتور الکتریکی
    3. سنسور کنترل کننده فشار اتاق
    4. شیر موتوری سه راهه
    5. شیر موتوری بخار
    6. سنسور کنترل کننده دمای هوای برگشتی یا هوای رفت

 

ایرواشر چگونه کار میکند؟

در ادامه این بخش به بررسی ایرواشر چگونه کار میکند میپردازیم با ما همراه باشید:

طراحی سیستم‌ها و مکانیزم ایرواشر

در طول دهه‌ی گذشته تحقیقاتی در دانشگاه ویسکانسین در مورد طراحی سیستم‌های ایرواشر صورت گرفت Reindl در زمینه‌ی انتقال حرارت و جرم به اسپری‌های آب سرد جهت سرمایش هوای ورودی به توربین‌های احتراقی ثابت، تحقیقاتی انجام داده است. مدل‌های عددی برای سه آرایش اسپری تماس مستقیم یعنی جریان موازنی- جریان متقاطع و جریان غیر هم جهت ایجاد شده‌اند با مقایسه اثربخشی این سه آرایش مختلف مشخص گردید که آرایش جریان متقاطع دارای بالاترین اثربخشی بوده است.

Klockow نیز تحقیقات تجربی در زمینه فرایند تصفیه‌ی جریان هوا توسط اعمال ازن به آب اسپری انجام داده است غلظت ازن در جریان هوای خروجی، بالاتر از حدود مجاز بوده است این مسأله به این نتیجه‌گیری منجر گردید که تحقیقات بیشتری در زمینه کنترل غلظت ازن مورد نیاز باشد.

El-morsi نیز در زمینه‌ی تأثیر گرانش، نسبت سرعت اولیه (نسبت میزان سرعت افقی اسپری اولیه به سرعت اولیه هوا) و همچنین قطر متوسط قطرات آب بر وی کارایی یک خنک کننده‌ی اسپری در آرایش جریان غیر هم جهت تحقیقاتی انجام داده است.

بهینه سازی طراحی و مکانیزم ایرواشر

خنک کننده‌ی اسپری و قطرات آب در حالی که به داخل خنک کننده‌ی اسپری افشانده می‌شوند، هوا از سمت چپ وارد سیستم گردیده و آب نیز از نازلهای نصب شده در وسط خنک کننده اسپری می‌گردد. قطرات آبی که به دیواره‌ها برخورد می‌کنند دوباره برگشته و به داخل محفظه اسپری نفوذ می‌کنند. زمانی که سرعت این قطرات آب به صفر برسد قطرات شروع به حرکت به سمت عقب کرده و در نتیجه در راستای مخالف سرعت می‌گیرند، زیرا در این مرحله توسط هوای حمل می‌گردند.

نتایج به دست آمده از شبیه سازی‌های عددی نشان داده است که نیروی گرانشی باعث می‌گردد که مشخصه‌های دمای هوا به سمت بخش تحتانی منحرف شده و در نتیجه یک توزیع غیر یکنواخت دما در طول راستای عمومی ایجاد شود. به طور عام، با افزایش یافتن نسبت سرعت اولیه، کارایی مکانیزم ایرواشر نیز افزایش می‌یابد تا زمانی که در نسبت سرعت بهینه حداکثر کارایی به دست آید. این روند در ورای این نقطه بهینه معکوس می‌شوند. و در آخر افزایش قطر قطرات آب باعث کاهش اثربخشی سیستم می‌گردد. این اطلاعات را می‌توان برای بهینه سازی طراحی سیستم ایرواشر به کار برد.

اجرای یک سیستم هواساز ایرواشر

در مکانیزم ایرواشر آب سرد به صورت مستقیم به داخل جریان هوای گرم و مرطوب که قبلاً فیلتر شده است اسپری می‌شود آب سرد اسپری شده گرما را از هوا گرفته و زمانی که دمای آب کمتر از دمای نقطه شبنم هوای ورودی باشد رطوبت هوا را چگالیده می‌نماید. نازل‌های پاشش آب می‌توانند به طوری تنظیم شوند که در راستای جریان و یا در خلاف جریان هوا قرار گیرند.

همچنین می‌توان از یک ماده پر کننده (بستر) برای افزایش سطح تماس آب با جریان هوای تغذیه سود جست. بسته به سرعت هوا در سیستم و همچنین خصوصیات قطرات آب اسپری شده ممکن است نیاز باشد از یک «مه زدا» در پایین دست سیستم استفاده شود.

برخی از ایرواشر های تولید شده توسط ایمن تهویه الوند

دستگاه ایرواشر خانگی زیر سقفی مدل Smart

دستگاه ایرواشر خانگی پشت بامی مدل Tornado

دستگاه ایرواشر خانگی ایستاده مدل Buhavi

 

جهت مشاوره و خرید محصولات با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:
مدیر فروش » 09122700453 – آقای صحبتی
دفتر فروش » 02144313434

 

آخرین مقالات

خدمات ایمن تهویه

پیشنهاد ویژه

7 دیدگاه ها

    • با سلام خدمت کاربر گرامی،
      این دستگاه در حالت سرمایش و گرمایش نیاز به برق دارد، اما در حالت گرمایش چون نیاز به آب گرم هست این قسمت توسط کویل که به پکیج متصل می شود تامین می شود.

  • باز بودن وبسته شدن دریچه برگشت هوا که در قسمت پایین دیوار نصب شده در زمستان و تابستان

  • سلام
    تنظیم دمپرهای ورودی هوای تازه و دمپر های برگشت هوای سالن در فصل زمستان وتابستان راهنمایی کنید ممنون

  • سلام وقتتون بخیر
    آیا نحوه توزیع هوای سرد یا گرم توسط کانال کشی صورت میگیره؟چگونه است؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واحد فروشواحد خدماتکارشناس
طرح فروش اقساطی عیدانه ایمن تهویه الوند