تفاوت کولر آبی با ایرواشر

تفاوت ایرواشر با کولر آبی

در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه کولر آبی در برابر ایرواشر بپردازیم تا به صورت واضح مشخص شود که نحوه کارایی و کارکرد آن ها چگونه می باشد.

کولر آبی چگونه عملکردی دارد

کولر آبی یک سیستم تهویه تبخیری است که روش کار آن بسیار ساده و سنتی است. در کولر آبی با پمپاژ آب روی پوشال ها هوای خنک و مرطوب توسط موتور وارد محیط می شود. این سیستم هم در مصرف آب و هم در مصرف برق بهینه نیست ولی قیمت خود دستگاه مقرون به صرفه است. قابلیت خنک کاری کولر آبی به دلیل بالا بودن نقطه شبنم کاهش داشته و میزان خنک کاری پایینتری نسبت به سایر سیستم های تبخیری دارد. رطوبت بالایی که کولرهای آبی تولید میکند در بعضی از مناطق باعث پوسیدگی در طول زمان اثاثیه خانه میشود. این نوع کولرها بدلیل نگهداری ضعیف میتواند محل متداول پرورش پشه و باکتری باشد که برای سلامتی ساکنین محل نیز خطرناک و ناسالم است.

ایرواشر چگونه عملکردی دارد

سیستم استفاده شده در دستگاه ایرواشر بدین صورت است که این دستگاه از سیستم تهویه تبخیری بر پایه سایکومتری استفاده می کند. در ایرواشر، هوا در تماس مستقیم با اسپری آب است و بدین صورت است که تبادل گرما و جرم (بخار آب) بین هوا و آب صورت میگیرد. خروجی هوا به دمای آب حالت اسپری شده در ایرواشر بستگی دارد. اینگونه است که، با کنترل دمای آب به صورت خارجی امکان کنترل شرایط خروجی هوا وجود دارد. ایرواشر با استفاده پنل هوشمند سیستم پیشرفته قابلیت کنترل دما و رطوبت محیط را دارد. همچنین از نظر مصرف آب و برق کاملا بهینه میباشد. و با استفاده از فیلترهای متعدد خروجی هوای سالم تری دارد.

تفاوت ایرواشر با کولر آبیتفاوت های کولر آبی با ایرواشر

  1. تنظیم رطوبت: ایرواشر قابلیت تنظیم رطوبت محیط از 20 تا 80 درصد را دارد که در کولر آبی قابل تنظیم نیست.
  2. تنظیم دما: کنترل دمای محیط با استفاده از ترموستات در ایرواشر باعث مصرف بهینه انرژی می شود. که برای کولر آبی چنین قابلیتی وجود ندارد.
  3. روش پمپاژ آب: روش پمپ شدن آب در ایرواشر به صورت پودری است که باعث میشود نسبت به کولر آبی هم مصرف آب کمتری داشته باشد هم بازدهی سرمایشی بالاتر.
  4. عایق بندی: عایق بودن بدنه ایرواشر باعث بازدهی بالای این دستگاه در حالت های سرمایشی و گرمایشی است. که در مقابل کولر آبی هیچ عایق بندی ندارد.
  5. دمپر برقی تغییر فصل: این دمپرها از پنل هوشمند دستگاه ایرواشر فرمان میگیرند و مسیر هوا را در تابستان و زمستان، تغییر میدهند. به عبارتی دستگاه هواساز، بی نیاز از سرویس کار یا هر گونه تغییر، صرفا با فشار کلید تبدیل فصل از روی پنل هوشمند، قابلیت تبدیل از حالت زمستانی به تابستانی و برعکس را دارد.
  6. پد سلولزی: استفاده از پد سلولزی آنتی باکتریال در ایرواشر که غالبا در محیط های درمانگاهی یا بیمارستانی استفاده میشود. که در کولر آبی از پوشال استفاده میشود.
  7. پیش فیلتر فلزی: این فیلتر در ایرواشر قابل شست و شو است و کاربر پس از هر فصل کاری میتواند آن را براحتی بشوید.
  8. فیلتر پلی اتیلن: در ایرواشر این فیلتر ذرات معلق موجود در هوا را تا حد قابل توجهی به خود میگیرد و در کیقیت هوا نقش بسیار عمده ای دارد.
  9. مجرا برای هر دریچه در ایرواشر: ضعف اصلی سیستم های کانالی، در مقایسه با سیستم هایی که عملیات تهویه را با انتقال جریان مبرد انجام میدهند، عدم امکان کنترل مجزا در هر فضا یا اتاق است. در این سیستم، امکان نصب پنل هوشمند در هر یک از اتاق ها و تنظیم دلخواه دما در هر یک از فضاها ، بصورت مجزا وجود دارد.
  10. سروصدای تولیدی: در ایرواشر به دلیل استفاده از فن دایرکت درایو در دورهای پایین دستگاه کاملا بیصداست و حتی روشن بودن دستگاه را نیز نمیتوان تشخیص داد. و در دورهای بالا نیز تنها صدای پرتاب باد شنیده می شود.

جدول تفاوت های کولر آبی با ایرواشر

آیتم ها ایرواشر کوار آبی
تنظیم رطوبت 20-80% ندارد
تنظیم دما کنترل با ترمواستات ندارد
پمپاژ آب پودری معمولی
عایق بندی دارد ندارد
پیش فیلتر فلزی دارد ندارد
فیلتر پلی اتیلن دارد ندارد
سر و صدای تولیدی ندارد دارد

آخرین مقالات

خدمات ایمن تهویه

پیشنهاد ویژه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واحد فروشواحد خدماتکارشناس
طرح فروش اقساطی عیدانه ایمن تهویه الوند